BRA ATT VETA OM:

VENTILATION

Det här med ventilation är inte lätt! Huset är gammalt och saknar mekanisk ventilation och har istället s.k. självdrag. Ibland kan kallras inträffa, dvs att luft kommer in genom ventilen/fläkten det vill säga från fel håll. Detta kan bero på flera olika saker som beskrivs nedan.
I samband med stambytet installerades nya fläktar. Fläktarna har inget s.k. kallrasskydd utan luften ska strömma fritt i fläkten. Att det är så beror på att fastigheten har s.k. självdrag, dvs luften i lägenheterna, stiger uppåt och ut ur lägenheterna via ventil (eller fläkt utan kallraskydd) i köket och via ventilen/fläkten i badrummet. Badrumsfläkten är inställd på att starta på fukt men kan ställas in på flera andra sätt. Tex kontinuerlig drift mm. Läs den manual som Stambytesgruppen delat ut, eller sök efter bruksanvisningen på nätet.
Något som är jätteviktigt är att alla spaltventilerna i fönsterkarmen alltid står helt öppna så att ny luft kommer in i lägenheten som ersättning för den som passerar upp i kök/badrum ventilation.
Om ni har en köksfläkt ansluten till ventilationskanalen i köket (detta är helt ok om den saknar kallrasskydd) och kör den så skickar den ju ut mycket stora mängder luft och då måste ny luft måste tillföras lägenheten. De små ventilerna i fönstren räcker då inte till utan luft börjar sugas in från tex ytterdörren eller via trossbotten eller via badrummets ventilation eller på annat sätt - luft hittar alltid vägar! Man kan få in matos från andra lägenheter tex.
Har ni köksfläkt som är ansluten direkt på ventilationen så kan det vara klokt att öppna ett fönster, på glänt, då ni kör fläkten.
När ni märker att det blir kallras i badrummet - aktivera fläkten så luften börjar stiga åt rätt håll. Kan också vara bra att normalt ha badrumsdörren lite öppen så luften flödar in från övriga lägenheten.

TVÄTTSTUGA



Tvättstugan i B-husets källare


 
  • För allas gemensamma trevnad är det viktigt att nedanstående reglerför användning av tvättstugan följs!
  • Bokning av tvättstugan kan endast göras på www.bokatvatten.se eller i appen BokaTvätten.
  • Tvättstugan är öppen för användning alla dagar mellan klockan 7:00 - 22:00
  • Torktumlare och torkskåp får endast användas inom den bokade tvättiden
  • Husdjur får inte vistas i tvättstugan

Extern förvaltning

För den ekonomiska förvaltningen svarar NABO ekonomiförvaltning, www.nabo.se
och för den tekniska förvaltningen Driftia fastighetsförvaltning, www.driftia.se
Städning av trapphus och tvättstuga utförs av Städentreprenör.
Trädgården sköts av en grupp medlemmar.

AVFALL & ÅTERVINNING

Miljörummet ligger med ingång från gården.

Matavfall - läggs i papperspåse avsedd för matavfall:

  • Bröd, äggskal, pasta, ris, gryn
  • Grönsaker, frukt
  • Kött, fisk och skaldjur
  • Teblad, tepåsar, kaffesump och filter samt hushållspapper

Restavfall - ska läggas i soppåse av plast. Vanligt restavfall är till exempel:

  • Plast-, bioplast- och majsstärkelsepåsar
  • Blöjor, bindor, färgade servetter och kuvert
  • Dammsugarpåsar
  • Ört- och salladskrukor, blommor och krukväxter samt jord
  • Snus, cigaretter och stearinljus
  • Kattsand
  • Korkar, kapsyler, glass-, ät- eller grillpinnar

Nedanstående avfall får EJ lämnas i vårt miljörum

Avfall till återvinningsstation:
  • Glas
  • Metallförpackningar
  • Pappersförpackningar (tex pizzakartonger, mjölkförpackningar, papperspåsar, kartonger mm)
  • Mjuka och hårda plastförpackningar
  • Tidningar, reklam, broschyrer
Närmaste återvinningsstationer finns på Dalagatan och Frejgatan, ca 250 meter bort

Avfall till återvinningscentral:
  • Byggavfall (virke, täckpapper, murbruk, kakel mm)
  • Färg, olja och andra miljöfarliga vätskor
  • Möbler, mattor, tyg, kläder
  • Elavfall (elektronik, lampor, batterier, bildskärmar mm)
Närmaste återvinningscentral finns på Cederdalsgatan 7 (mellan Norrtull och Roslagstull), ca 850 meter bort eller bromma enligt nedan.

Bromma återvinningscentral (ÅVC)
Linta gårdsväg 16
16874 Bromma

CYKELFÖRRÅD

Cykelförråd finns i A-husets källare.

BARNVAGNSFÖRRÅD

Barnvagnar får ställas i A- och B-husens källare om man inte förvarar dem i lägenheten.
I trapphus får inga vagnar förvaras.

PARKERING

Boendeparkering gäller inom vårt bostadsområde. Mera information om detta finns att läsa på Stockholm Stads hemsida.
OBS! Det är "nattstädning" på Vanadisvägen mellan 0-6 på onsdagar. 
Garageparkering finns på flera ställen runt vår fastighet.
Läs mera på Stockholm Parkerings hemsida.

VÄRMEELEMENT/RADIATORER

Huset värms med fjärrvärme. Om du har problem t.ex. med för låg eller för hög temperatur på radiatorerna (elementen) i lägenheten, justera ventilen, i andra hand lufta element, felanmäl annars till föreningen..

GRILLPLATS

En grön och fin innergård med flera sittgrupper är tillgänglig för alla som bor i föreningen. Gården är en lugn oas för de boende i huset och är i ordning gjord under sommaren 2008.
Tänk på att inte störa dina grannar när du grillar och festar här.
Tänker du ha en fest eller dyligt på gården så boka den via "BokaTvätten".

STAMMAR & AVLOPP
Köket
Spola ej ned fett i avloppen. Torka ur stekpannor och dylikt ifrån fett innan avsköljning/diskning.
Häll ej ned kaffesump i avloppet.
Häll ej ner råa ägg i avloppen då dessa sedan koagulerar.
Häll aldrig ut kemiska preparat i avloppet.
Pressa ej ned matrester och dylikt genom silarna i diskhoarna.
Spola igenom diskho och vattenlås ordentligt med varmt vatten då och då, gärna med en tillsats av handdiskmedel.

Badrummet/Toaletten
I toaletten får endast toapapper slängas, ej hushållspapper, pappershanddukar, bindor, bomull m.m.
Spola aldrig ner kemiska preparat i toalett eller handfat
Tänk på att regelbundet rengöra golvbrunn samt tvättställsvattenlås
Spola igenom tvättställsvattenlåset ordentligt med varmt vatten då och då.
BREDBAND & TV
Lägenheterna i fastigheten är uppkopplade för bredband och TV via följande leverantörer:
TELE 2 (fd ComHem) via kabel som erbjuder kabelanslutningar.
TELIA via fiber som har sitt eget utbud av tjänster.
IP Only, via fiber som ger ett utbud av olika leverantörer av tjänster.
Information om de olika tjänsterna kan du få via styrelsen eller webansvarig.
ENTRéPORTEN

Portens öppning styrs från utsidan via knappsatsen med kod eller nyckel.
Inifrån styrs porten genom tryckknapp till höger om porten eller genom vredet på dörren.
Entréporten kan styras på lite olika sätt beroende på om man skall passera eller om man skall ha den uppställd en längre tid, vid tex flytt. Se nedan hur man gör:

Styrning av funktioner på öppnaren:

  • 1 Normalinställning, porten öppnas på signal
  • 0 Automatiken helt urkopplad
  • 2 Porten ställs i öppet. Efter ändrad inställning måste återställning till läge 1 ske.

FELANMÄLAN

Felanmälan ska göras direkt till fastighetsansvarig i styrelsen.
Endast i akuta fall ska direktkontakt tas med föreningens tekniske förvaltare Driftia. Exempel på akutsituation är vattenläckage.
Om direktkontakt tas med Driftia ska också fastighetsansvarig i styrelsen eller annan styrelsemedlem informeras, så att styrelsen får kunskap om det inträffade samt att felanmälan har gjorts.
Medlemmar och hyresgäster som även i icke akuta fall direkt kontaktar Driftia vid felanmälan kan komma att bli fakturerade för föreningens kostnader.
Denna rutin är till för att undvika onödiga utgifter för föreningen.